Vegetar retter

Tomatsalat for skjelettet

Tomater inneholder mye av vitamin K. Det viktige vitaminet som hjelper kalsiumet frem til skjelettet. Det er derfor viktig at du spiser K-vitamin i tillegg til kalsium for å forebygge benskjørhet.

Tomater passer ypperlig til grillmat. Både ved siden av kjøtt og fisk. Og hvis du legger tomaten ett par minutter på grillen, kommer sødmen enda bedre frem.

Mer om tomatens helsebringende fordeler kan du lese her:

https://www.lykkeligdeprimert.no/tomat-bremser-aldring-og-10-ting-til/

På mitt sommerbord er tomatsalaten så og si alltid med. Og jeg elsker å fråtse i alle de ulike sortene du får kjøpt i dag. Bifftomat, gule tomater, sorte tomater, sherry tomater og mange, mange fler.

Dette trenger du

Ulike typer tomater. Plukk med deg dine favoritter og lage en mosaikk av fristende farger

1/2 potte basilikum

2 vårløk

Mozzarella ost

Dressing lager du av

2 dl olivenolje

5 ss sitron

4 ss honning

Flaksalt

Pepper

Del opp tomatene i passe biter. De aller minste kan du la være hele. Finhakk vårløk og basilikum og bland sammen med tomatene. Riv osten i passe biter med fingrene og ha i salaten.

Bland sammen honning, olivenolje og sitronsaft i en liten flaske og rist løs til alt er godt blandet. Smak til med salt og pepper.

Hell dressing over tomatsalaten og bland alt godt sammen.

Her finner du meg på sosiale medier:

Facebook: https://www.facebook.com/lykkeligdeprimert/

Instagram: https://instagram.com/lykkeligdeprimert?r=nametag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.