Overgangsalder

Ta knekken på magefettet

fullsizeoutput_4902

Mange merker at de legger på seg i overgangsalderen. Spesielt rundt magen. Jeg har merket dette. Har du?

Her er en liste med noen få justeringer du kan gjøre i hverdagen, som kan hjelpe deg å få kontroll på magefettet:

Beveg deg litt hver dag. En gåtur på 30 min gjør mye. Men du må gå såpass raskt at du kjenner at du blir litt andpusten. Det er da du er i fettbrenne sonen.

Tren styrke 3 ganger i uken. Muskler spiser fett, så det å passe på at man opprettholder muskelmassen og kanskje øker den litt, er supert for fettforbrenning. For å korte ned øktene, og ha bedre fokus på hver enkelt muskelgruppe under treningen, pleier jeg å trene ulike muskelgrupper på forskjellige dager. Mandag kan for eksempel være nakke, skuldre, armer og øvre del av rygge. Tirsdag er fokuset på mage, bekkenbunn og rygg, mens onsdag er rumpe, lår og ben dag. I tillegg pleier jeg å trene litt mage på hver økt.

Spis regelmessig frokost, lunsj og middag. Magen og forbrenningen liker best at du spiser måltidene til samme tid hver dag. Da holder du forbrenningen på et jevnt nivå hele døgnet.

Styr unna for mye snacks og godteri. La det være små utskeielser i helgen. Fyser du på noe godt kan du lage deg en smoothie, eller spise noen blåbær eller bringebær sammen med mandler

Grønnsaker kan du spise så mye du vil av

Frukt er også supermat

Kutt ned på karbohydrater som i sukker, hvitt mel, brød og pasta

Nøtter og frø inneholder de gode fettstoffene og er deilig som snacks

Spis fisk oftere. Det gir deg flerumettet fett som vi vil ha mer av og vitamin D

Velg magert kjøtt som kylling, kalkun og svinefilet. Unngå prosessert kjøtt

Lag mer mat fra bunnen av selv, og spis mindre halvfabrikata og ferdigmat

Bruk mer olje i matlagingen

Reduser meieriprodukter, velg magre meieriprodukter, eller bytt dem ut med alternativer som kokosmelk eller mandelmelk. Jeg pleier å bruke både mandelmelk, kokosmelk og soyamelk. Pass på at du kjøper den typen som ikke er søtet, og som er tilsatt calcium

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.