Overgangsalder,  Trening

Kraftstasjonens anatomi

Det kan være lurt å sette seg litt inn i hvilke muskler du faktisk jobber med når du trener kraftstasjonen, og hva deres oppgaver er i kroppen din.

Jo mer bevisst du er når du trener, jo mer utbytte får du av øvelsene. Og det begynner allerede med å kjenne litt til anatomien i kjernemuskulaturen.

Mer om kraftstasjonen kan du lese her:

https://www.lykkeligdeprimert.no/koble-deg-pa-din-kraftstasjon/

Hvis du først tenker deg hvordan ryggsøylen din er bygd opp av en rekke ledd. Disse leddene gjør at du kan bevege skjelettet fremover, bakover, til siden og du kan rotere ryggsøylen. Men får at det skal skje må musklene gjøre sin jobb. Det er jo musklene, og hvordan de er plassert rundt leddene dine som gjøre at bevegelse av skjelettet er mulig. Noen muskler trekker ryggsøylen fremover, mens andre trekker den opp i oppreist stilling igjen. Disse musklene samarbeider på en måte. De har hver sine spesifikke oppgaver, men er også avhengig av hverandre for at motsatt bevegelse skal være mulig.

Det samme gjelder også hofteleddet ditt og bekkenbunnen din.

Det er også sånn at rygg og magemuskler trives best når muskler i hofteleddet og bekkenbunnen fungerer optimalt, og vice versa. For eksempel kan det at hofteleddets muskler er svake og stive, påvirke ryggen din ved at du får en dårlig holdning. Noe som igjen kan gi deg ryggsmerter.

Vi kan dele musklene i kraftstasjonen inn i fem hovedgrupper: ryggbøyerne, ryggstrekkerne, hofteleddsstrekkerne, hofteleddsbøyerne og musklene i bekenbunnen.

  • Ryggbøyerne er de fremre magemusklene. Disse kan du kjenne når du trykker på magen din.
  • Ryggstrekkerne er de bakre «magemusklene». Dette er ryggmusklene i nedre del av ryggen, men som også er plassert nærmere ryggsøylen, i og rundt den.
  • Hofteleddsstrekkerne er rumpemusklene dine og lårmusklene dine
  • Hofteleddsbøyerne dine omfatter noen lårmuskler, muskler på siden av lårene dine og noen sete muskler.
  • Musklene i bekkenbunnen ser ut som en liten hengekøye rundt urinrøret, anus og skjeden.

Dette er selvsasagt ikke noe du skal pugge, eller må lære deg i detalj. Jeg forteller dette fordi jeg har god erfaring i at mine kunder får bedre resultater når de er litt mer bevisst på hvordan skjelettet, leddene og musklene henger sammen, hvilke oppgaver de har og hvordan de samarbeider.

I neste innlegg skriver jeg litt mer om selve treningen av kraftstasjonen.

Husk at jeg også fremover vil legge ut videoer med øvelser som du kan følge. Følg siden min på facebook så vil du kunne følge videoene etterhvert dom jeg legger dem ut. Du finner siden min her:

https://www.facebook.com/lykkeligdeprimert/

Du finner meg også på Instagram:

https://instagram.com/lykkeligdeprimert?r=nametag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.