Brød og rundstykker

Knasende sprø og luftig ciabatta

Kan du tenke deg noe bedre enn dampende ferskt, nybakt brød? Et deilig måltid i seg selv, men også så uendelig anvendelig, fordi det passer så godt ved siden av så og si alle andre retter. Jeg synes det er så vakkert å tenke på, at alle land og alle kulturer, har brød som en viktig del av sin matkultur. Brød har i tusenvis av år vært grunnpilaren i menneskers daglige kosthold. «Gi oss i dag vårt daglige brød» heter det i bønnen «Fader vår». Men også i andre fortellinger i Bibelen spiller brødet en viktig rolle. Som for eksempel da Jesus deler den første nattverden med sine disipler, hvor brødet symboliserer hans legeme. I andre kulturer, og trosretninger, inngår også brødet som en viktig del av seremonier og høytider, som i jødedommen når de feirer Sabbat, sjavout (pinse) og pesach (påske).

Det finnes utallige oppskrifter på brød verden over. Men fellesnevneren er de grunnleggende råvarene; mel, vann og gjær. Og det finnes ulike måter å bearbeide råvarene til brød på. Jeg synes den prosessen som gjær setter i gang er fascinerende. Råvarene begynner å leve og forandre struktur når gjæren tilsettes.

I denne oppskriften på ciabatta, bruker jeg som oftest kun salt i tillegg til mel, vann og gjær. Men det hender at jeg tilsetter litt tørket oregano i deigen. Supergodt ved siden av tomatsuppe eller ved siden av en blandet salat.

Du velger selv om du vil lage hele brød eller rundstykker.

 

Antall brød: 10 brød eller ca. 20 rundstykker

Vanskelighetsgrad: lett

Tid:

 

Dette trenger du:

1 kg hvetemel

1/2 pakke gjær (fersk eller tørr)

7 dl fingervarmt vann (pass temperaturen for å få best resultat. 37* for fersk gjær, tørrgjær tåler opp mot 40*)

2 ts salt

 

Hvis du bruker tørrgjær, ha hvetemel og tørrgjær i en bakebolle. La mikseren gå på lav hastighet mens du tilsetter vannet i en jevn stråle. Når alt vannet er blandet inn, skrur du opp tempoet på mikseren og lar deigen bli eltet i 10 min.

Velger du å bruke fersk gjær, rører du den ut i vannet før du tilsetter vannet i melet.

Denne deigen er løs og du må ikke falle for fristelsen å tilsette mer mel fordi du tror den er for løs. Jeg lover, den er ikke det.

Etter 10 min elting tilsetter du saltet og elter videre i 3 min.

Nå skal deigen heve i 45 min på et lunt og varmt sted. Dekk bollen med plastfolie. Lukk alle dører og vinduer for trekk vil ødelegge heve prosessen. 

Kle 2 stekebrett med bakepapir. Fordel deigen på de 2 brettene. Spre hvetemel over deigen, mens du bruker hendene til å skyve og dytte deigen utover så den dekker platen. Blir nesten som å lage en pizza. Dekk platene med et kjøkkenhåndkle og la deigene etterheve i 30 min.

Forvarm ovnen til 230* med varmluft.

Bruk en skarp kjøkkenkniv å skjær opp deigen på hver enkelt plate i enten 10 firkanter (skjær 4 vertikalt og 3 horisontalt) til rundstykker, eller del deigen opp til 5 brød (skjær 4 vertikalt)

Stek ett brett av gangen i ca. 15 min. Alt etter hvor effektiv ovnen din er. Følge med under stekingen. Sjekk etter 10 min og vurder om de trener 2 eller 5 min mer. Du kan sjekke om brødene er gjennomstekt ved å stikke en strikkepinne eller lignende i brødet og se om det henger deig på pinnen når du trekker den ut. Avkjøl brødene litt på en rist før servering.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.