Frokost,  Overgangsalder

Havregrøt krydret med libido

Havregrynsgrøt er virkelig supermat for oss som er i overgangsalderen. Havregryn er full av nyttige næringsstoffer, mye fiber og de holder deg mett lenger enn noen annen matvare.

Selvom havregryn er ganske rik på karbohydrater, bruker kroppen lang tid på å fordøye grynene. Derfor vil påvirkningen på blodsukkeret bli minimal.

Etterhvert som vi blir eldre, blir det viktigere og viktigere å spise mat som har god effekt på helsen vår. Mat som er gunstig for kolesterolet – særlig det farlige LDL- kolesterolet, blodtrykket, blodsukkeret og på hvordan mage og tarmsystemet fungerer.

Havregryn inneholder masse fiber, litt protein og veldig lite sukker. Grynene er rike på vitamin B1, E-vitamin, sink, jern og magnesium.

I tillegg viser det seg at havregryn er bra mot diabetes 2. Ved å spise mer havre og redusere andre karbohydrater som mais, potet og hvete, vil det bli lettere å regulere blodsukkeret. Et slikt kosthold kan også være med på å forebygge diabetes 2.

Og ikke bare det. Havre inneholder noe som øker sexlysten. Kan du gjette hva det er? Les mer om akkurat det her: https://www.lykkeligdeprimert.no/sexlyst-med-havregryn/

For å gjøre havregrøten min enda mer næringsrik, og tilføre litt søtsmak uten å bruke sukker, tilbereder jeg den på denne måten:

Her er det ikke veldig nøye med riktig mål. 1 håndfull gryn er som regel nok til en porsjon. Og da bruker jeg ca 2 dl vann. Du bare justerer med gryn og vann til du får den konsistensen du liker.

1 håndfull med havregryn

1,5 – 2 dl vann

1/2 ts kanel

1 skrelt, revet eple

Bland alt i en kjele, kok opp og la småkoke i ett par minutter.

Server med litt soyamelk (eller vanlig melk), noen hakkede mandler, noen blåbær og noen bringebær. Dryss litt honning over grøten til slutt.

Du kan variere frukten og bærene i det uendelige. Smak deg frem til din favoritt. Tørket frukt smaker også godt.

Nøtter gir litt krønsj til retten. Og de inneholder de sunne fettstoffene som vi bør spise mer av.

Du finner meg her på sosiale medier:

Facebook: https://www.facebook.com/lykkeligdeprimert/

Instagram: https://instagram.com/lykkeligdeprimert?r=nametag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.