9 enkle råd mot hetetokter

9 enkle råd mot hetetokter

Den vanligste plagen du kan få i overgangsalderen. Det er lite trøst i, at dette er helt naturlig, når du føler deg flau og ukomfortabel i din egen kropp. Og du føler deg ikke direkte attraktiv og sexy, når svetten renner nedover nakke og ansikt, mens håret klistrer seg til hodet. Gjennomvåte klær limer seg inntil kroppen, på helt feil måte.

Men hva kan du gjøre? Hvordan blir du kvitt dette? Eller i hvert fall demper det noe?

Her er mine 9 beste råd. Som har hjulpet meg godt. Håper dette kan lette dine plager også? Hører gjerne fra deg hvis du prøver ut noen av dem.

  • Bli kjent med dine triggere. Noter ned når du får hetetokter. Legg merke til hva du spiste eller drakk. Og når på døgnet du vanligvis får dem
  • Noen av de vanligste triggere er koffein, alkohol, for noen meieriprodukter, sukker, tomme karbohydrater som i fint mel, røyking, sterke krydder, høy varme i dine omgivelser og stress
  • Gjør hjemmet ditt, og deg selv, hetetokt vennlig. Prøv å kontrollere dine omgivelser så langt det lar seg gjøre. Ha en litt lavere temperatur hjemme enn du kanskje pleier. Dette kan bli vanskelig på jobben kanskje, men en vifte fungerer godt for å kjøle ned din arbeidsplass.
  • Velg klær i bomull, ull og silke.
  • Luft ut soverommet godt før du legger deg. Og hold en lav temperatur i rommet natten gjennom. Sengetøy laget av naturlige fibre, som bomull og silke, puster bedre og er mye behageligere enn andre materialer
  • Eteriske oljer. Min personlige favoritt. Ha en difuser ved siden av sengen din som slipper ut damp med litt olje i. Peppermynte fungerer godt for å kjøle deg ned mens lavendel roer deg ned og hjelper deg å sovne. Du kan også ha en dråpe eller to på puten din. Andre foretrekker to, tre dråper i et beroligende bad før sengetid
  • Enkelte kosttilskudd kan fungere. Noen har god effekt av ekstra inntak av vitamin E, C og B vitaminer. Sunne fettstoffer som omega 6 og omega 3 kan også hjelpe. Maca, en urt som ikke er så vanlig i Norge ennå, fungerer godt mot stress. Noe som igjen har en god effekt på hetetokter. Maca får du kjøpt på nettet.
  • Mange kvinner velger tradisjonell hormonbehandling. Og de aller fleste har god effekt av det. Denne behandling er reseptbelagt og du må ha en undersøkelse og samtale med din lege først
  • Rolig yoga, med avspennende pusteøvelser, roer ned kropp og hode. Dette har gitt meg god effekt. Spesielt hvis jeg samtidig har på min difuser

Alt fungerer ikke for alle. Utfordringen her er å finne det som tiltaler deg, som du tror kan fungere i din hverdag. Ikke være redd for å prøve deg frem. Og prøv gjerne en ting av gangen. Ofte kan det ta litt tid før du merker effekten, så vær tålmodig, og prøv ut det enkelte rådet over en til 3 måneder.

Begynn gjerne med det enkleste. Som å regulere temperaturen hjemme og på soverommet spesielt.

En annen enkel ting er å gradvis bytte ut syntetiske klær og sengetøy med naturlige materialer.

Har du lyst til å prøve eteriske oljer? Men vet ikke helt hvordan eller hvor du kan få kjøpt det? Jeg kan hjelpe deg med dette. Send meg en mail til lykkeligdeprimert@gmail.com så forteller jeg deg med det

Mer om tradisjonell hormonbehandling kan du lese HER

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Lukk meny