10 gode råd mot leddsmerter

10 gode råd mot leddsmerter

Ett tegn på at du er kommet i overgangsalderen kan faktisk være smerter i kroppen og leddene. Jeg visste ikke dette før jeg mine ledd ble både hovne og smertefulle. Etterhvert ble det så ille, at jeg begynte å bli redd for at det kunne være noe alvorlig. Ingen hadde noen gang snakket om at det kunne være en sammenheng mellom ubalanse i mine hormoner, og smerter i leddene mine.

Når østrogen nivåene i kroppen faller, kan det gi vondt i kroppen og hovne, smertefulle ledd. Det er fordi østrogen er med på å dempe infeksjoner og betennelser i kroppen.

Det aller første du bør gjøre er å ta en prat med din gynekolog. Det er fordi kvinnekroppen er deres spesialfelt, og ofte sitter de på nyere og mer kunnskap og informasjon, rundt overgangsalderen en din fastlege kanskje gjør. Og de er oppdatert på moderne hormonbehandling og kan tilpasse behandlingen så den passer akkurat deg, din kropp og dine plager.

Det å få bukt med slike smerter kan være individuelt. Du kjenner din kropp best, din historie frem til i dag. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen sin når du prøver ut behandling, trening eller annet som kanskje kan hjelpe. Det som passer for meg, trenger ikke nødvendigvis passe for deg.

Her deler jeg med deg hva jeg har prøvd ut, og noen tips om hva du kan prøve, som jeg ikke har prøvd. Kanskje blir du inspirert til å prøve du også? Og husk at det som kanskje ikke gav meg noe, kan fungere fint for deg. Så ikke legg bånd på deg selv. Prøv ut det du kjenner du kan ha utbytte av. Eller spør din lege eller behandler hva hun tenker vil være bra for deg.

1. Behandling med hormoner

Dette finner du og legen di ut sammen. Om det er noe du ønsker, om det passer for deg, og i tilfelle hva slags hormonbehandling du bør få.

2. Reseptfrie legemidler

På apoteket finner du ulike reseptfrie legemidler som kan hjelpe. Jeg har brukt det mot akutte smerter, men på sikt behandler de ikke smertene.

3. Alternativ behandling

Akupunktur kan fungere. Jeg prøvde det i en liten periode, og det fungerte i den perioden jeg fikk behandling. Da jeg sluttet kom vondtene tilbake.

4. Terapi

Fysioterapi er et godt alternativ for noen. En fysioterapeut er spesialist på muskulaturen. Og spenninger, stivhet eller utrente muskler kan gi smerter i kroppen og i leddene dine. Terapeuten kan også gi deg gode råd innen trening.

En kiropraktor jobber også med muskulatur, men er spesialist på skjelett og ledd. Hun kan gjøre små justeringer i skjelett og ledd som kan gjøre underverker. Dette fungerer veldig godt for meg.

Naprapat har jeg ikke prøvd ennå. De jobber både med muskulaturen og skjelettet.

5. Massasje

Dyp massasje av muskulaturen har fungert fantastisk bra for meg. Denne massasjen jobber dypt ned i musklene dine, setter fart på blodomløpet og hjelper kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer og spenninger.

Lymfedrenasje er en annen type massasje, som hjelper lymfeknutene i å gjøre jobben sin, med å rense kroppen for avfallsstoffer.

6. Gå ned i vekt

Mange kvinner legger på seg i overgangsalderen. Dette gir en ekstra belastning, spesielt på leddene. Jeg la på meg 15 kg. I mitt tilfelle var dette en kombinasjon av overgangsalder, men også medisiner jeg tok som gav meg vektøkning som en bieffekt.

Vektøkningen merket jeg spesielt i leddene mine. Alle bevegelser ble tregere og det var tungt og vondt å gjøre de enkleste ting i hverdagen. Og på trening hadde jeg ikke den samme kroppskontrollen som jeg alltid har hatt. Alt var tyngre, hver eneste bevegelse tok lenger tid og det var tungt både for kropp, lunger og hjertet. Etter trening hendte det at leddene ble enda mer hovne og irriterte.

Jeg er nå nede i normalvekt igjen, og det har gjort underverker både i hverdagen og på trening. Jeg fikk til dette ved å endre kosthold, slutte med medisinene og begynne å gjøre treningsmetoder som ikke belastet leddene mine.

7. Trening

For meg har det fungert godt å gjøre trening som gir meg tid til å gjøre bevegelsene. Trening som er lite belastende på leddene mine, og hvor jeg bruker min egen kropp som motstand. I tillegg har disse treningsmetodene fokus på bevegelighet, balanse og fleksibilitet.

Disse treningsmetodene har hjulpet meg: Ashtanga yoga som er en ren fysisk yoga, laget for å trene kroppen. Pilates som på mange måter kan ligne litt på fysisk yoga, men som har mye fokus på kjernemuskulaturen. Å gå tur i raskt tempo er supert, eller å kjøre en enkel økt på en stepkasse hjemme, hvis jeg ikke kommer ut på tur.

Svømming er fantastisk hvis du er overvektig. Og det er en god treningsform som er veldig lite belastende på skjelett og ledd.

8. Kosthold

Vitamin D, K og kalsium er viktig for skjelettet og leddene dine. I tillegg kan du smøre kroppen fra innsiden ved å få i deg de sunne fettstoffene fra f.eks. fet fisk, olivenolje og avocado.

9. Kosttilskudd

Dette er spennende. Tidligere har jeg ikke brukt noe særlig kosttilskudd. Men jeg har bestemt meg for å teste ut kollagen tilskudd. Det er fordi jeg merker at buljongen jeg pleier å lage, som er full av kollagen, hjelper meg. Den er bra for knokler og ledd, hud hår og negler. Oppskrift finner du HER:

10. Kjøle ned leddet

Hvis leddene dine er veldig hovne, f.eks. etter en lang dag på beina, eller etter en gåtur eller trening, er det lurt å kjøle leddet ned i ca 20 min. Har du ikke ispose, kan du bruke en pose frosne grønnsaker.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Lukk meny